TIPS VOOR GEZONDERE COCKTAILS

Nadat je de vakantie hebt doorgebracht met veel lekker eten, heerlijke stukken taart en veel van die romige cocktails, dan voel je misschien de behoefte om het wat rustiger aan te doen. Je kan meedoen met de Weekday Weekend Challenge, dan drink je niet op doordeweeks en wel in het weekend. Inderdaad zijn alcoholische dranken een stiekeme bron van extra calorieën en suiker, maar dat betekent totaal niet dat je de drank helemaal moet opgeven. Kunnen we gezond zijn en ook drinken? Dat weet ik niet zeker, zegt Natalie Jacob van het a beautifulmess blog! Ik denk dat het belangrijk is om te experimenteren met hoeveelheden alcohol, betere ingrediënten en gezondere keuzes wanneer je de barman/vrouw bent. Hier een enkele tips voor het mixen van gezondere cocktails.

Eenvoudige aanpassingen, zoals vers sap gebruiken, elimineren van suikerhoudende frisdranken en gebruik van vers fruit, kruiden en groenten, zal het verschil maken. De drankjes zoeten met honing in plaats van suiker of siroop is een goed alternatief. Honing is een lekkere natuurlijke suiker en zit vol met antioxidanten, mineralen en vitamines. Als je van plan bent om een paar cocktails te drinken, blijf dan mengen met heldere dranken. Donkere sterke dranken hebben een hogere concentratie, wat sterke drank een smaak geeft door veroudering. Bourbon is 'ongezonder' dan wodka. Schenk tenslotte ook een beetje korter. Dat helpt met het verminderen van de calorieën.

Ik heb wat verse groentesap cocktails samengesteld om je te inspireren hoe je thuis gezondere cocktails kunt mixen. Hiervoor heb je een slowjuicer nodig of je kunt een blender gebruiken om je sap te maken en het dan door een fijne zeef halen. Ik heb zojuist mijn eerste slowjuicer gekocht en ik zou er niet gelukkiger mee kunnen zijn. Een andere optie is om naar je plaatselijke reformwinkel of sap winkel te gaan en je sappen naar keuze te halen, zodat je je eigen gezonde drankjes kunt maken.

Tequila!

Komkommer-Bieten Margarita, heeft 45 ml tequila, 30 ml biet- / komkommersap , 15 ml vers limoensap en 15 ml agave nectar:
Maak eerst je sap. Ik perste twee grote bieten en een hele komkommer. Je hebt extra sap om een paar cocktails te maken of je kunt het zelf op drinken. Meng al je ingrediënten in een cocktailshaker met ijs, schud en zeef in een glas over ijs. Ik heb geen zout toegevoegd omdat ik het natrium wilde verminderen, maar voel je vrij om die rand te zouten! Ik garneerde mijn Komkommer-Bieten Margarita met twee plakjes komkommer.

Gin!

Carrot-Ginger Bee's Knees, heeft 45 ml gin, 45 ml wortel / gembersap, 15 ml vers citroensap en 15 ml honingsiroop:
Maak je sap door vier wortels en een klein stukje gember te gebruiken. Verse gember is pittig, hou daar rekening mee. Je kunt pure honing gebruiken, maar door het te verdunnen met water is het gemakkelijker om ermee te werken en verminder je ook de hoeveelheid natuurlijke suiker die je aan de drank toevoegt. Ik deed twee delen suiker op een deel water. Meng al je ingrediënten in een cocktailshaker met ijs, shake en zeef in een glas over ijs. Garneer met een takje peterselie.

Zoals gezegd: zijn alcoholische dranken een stiekeme bron van extra calorieën en suiker. Ik ben zo blij met hoe deze gezonde sap cocktails zijn gelukt. Ik heb geprobeerd deze recepten eenvoudig en gemakkelijk te houden, omdat ik weet dat het maken van sap een extra stap is in het maken van cocktails. Ze waren zo leuk om te bedenken en ik ben zo opgewonden dat ik uiteindelijk besloot om een slowjuicer te kopen. Ik kan nu niet alleen cocktails maken met tal van andere ingrediënten, ik maak ook dagelijks sap en het heeft mijn leven veranderd. Als je op het punt staat er een te krijgen, DOE HET! Het drinken van alcohol is misschien niet de gezondste voor ons als het te veel wordt geconsumeerd, maar het combineren met voedingsingrediënten neemt het schuldgevoel zeker weg! Ik hoop dat je besluit om thuis wat gezonde cocktails te maken. Proost op gezonder drinken in 2020!